Friday, September 27, 2013

Song  


Some claim the origin of song
was a war cry 
some say it was a rhyme 
telling the farmers when to plant and reap 
don't they know the first song was a lullaby 
pulled from a mother's sleep
said the old woman 

A significant 
factor generating my delight in being 
alive this spring time 
is the birdsong
that like a sweeping mesh has captured me 
like a diamond rain I can't 
hear it enough said the tulip 

lifetime after lifetime
we surged up the hill
I and my dear brothers
thirsty for blood 
uttering
our beautiful songs 
said the dog


Alicia Ostriker 





戦を告げる ときの声が 歌の起源だと
言う人々がいる
種を撒き 収穫の時を 農民へ
知らせる詩が そうだと
言う人々がいる
あいつらは 知らないのかね 
最初の歌は 子守唄だった
母親の眠りから 出てきたんだよ
それを言ったのは 老婦人

重要な
事実 この春の時に 存在しているという
歓喜を生み出すのは 
鳥の歌声
それはまるで 吹き飛ばされた 網の目が
ダイヤモンドの雨のように 
私を捉えたかのよう 
だからあんまり 聴こえないのよね
それを言ったのは チューリップ

何度 生まれ変わっても
俺たちは たかぶる
俺と兄弟達は
血に飢えて
俺たちの 美しい歌を
ぶちまける
それを言ったのは 犬



アリシア・オストリカー