Tuesday, August 7, 2012

Transcription of Organ Music



The flower in the glass peanut bottle formerly in the kitchen
crooked to take a place in the light,

ひのさすとこに
ばしょをとろうと
まがってる
はながある

もともとは
ピーナツが
はいってた
ビンにかざられ
キッチンにある


the closet door opened, because I used ti before, it kindly stayed
open waiting for me, its owner.

なんどのドアが
つかってそのまま
あいている
いまももちぬし
わたしをまって
やさしげに
あいている

I began to feel my misery in pallet on floor, listening to music,
my misery, that's why I want to sing.

ゆかのうえには
そまつなねどこ
そこにかんじる
みじめなじぶん
おんがくを
ききながら
みじめなじぶん
ああうたを
うたいたい

The room closed down on me, I expected the presence of the
Creator, I saw my gray painted walls and ceiling, they
contained my room, they contained me
as the sky contained my garden,



へやはわたしを
おいだそうとしている
つくったひとの
いとをかんじる
はいいろのゆか
そしててんじょう
それがわたしの
へやのまわりに
それがわたしの
まわりにまるで
そらがわたしの
にわのまわりに
あるように

I opened my door
The rambler vine climbed up the cottage post, the leaves
in the night still where the day had placed them , the animal
heads of the flowers where they had arisen
to think at the sun

ドアをあける
つるバラが
こやのふりした
ゆうびんうけに
のぼってる
よるのあいだは
ひるにうごいた
ところから
うごかない
はなのなか
どうぶつの
あたまのぶぶん
たいように
ついてかんがえる
ようにできた
ばしょがある


Can I bring back the words? Will thought of transcrip-
tion haze my mental open eye ?

おなじことばを
くりかえし
つかってもいい?
しこうのてんしゃは
ひらかれた
せいしんの
めをくもらせて
しまうかな?


The kindly search for growth, the gracious desire to exist
of the flowers, my near ecstasy at existing among them

やさしげに
のびれるばしょを
さがしてる
はなのため
ていねいなねがい
こうこつちかく
わたしはそれに
かこまれる

The privilege to witness my existence - you too must
seek the sun . . .

わたしのそんざい
きみはみた
とっけんとして
きみもたいようを
さがしなよ


  My books piles up before me for my use
  waiting in space where I placed them, they haven't disappeared,
time's left its remnants and qualities for me to use - my
words piled up, my texts, my manuscripts, my loves.

わたしのほんが
つまれてる
つかわれるのを
まっている
わたしがおいた
ばしょでそのまま
まっている
どこにもいかず

ときはさる
いまはもう
のこりきれ
でもつかうには
じょうとうだ
わたしのことば
つまれてる
ぶんしょうも
げんこうも
さまざまな
わたしのあいも

  I had moment of clarity, saw the feeling in the heart of
things, walked out to the garden crying.

いっしゅんこころが
とてもしずかに
なるのをかんじた
それらにたいす
わたしのこころ
みえたから
そこをはなれて
にわにでてなく

 Saw the red blossoms in the nigt light, sun's gone, they
had all grown, in a moment, and were waiting stopped in time
for the day sun to come and give them . . .

よるのあかりで
みるあかいはな
たいようは
しずんでる
それらはすっかり
そだってる
いっしゅんで

でもいまは
ときがとまった
ようにしずかに
ひがまたのぼり
それにまた
あたえるのを
まっている


  Flowers which a in a dream at sunset I watered faithfully
not knowing how much I loved them.

あかいはな
まるでゆうひの
なかのゆめ
まじめにみずを
あげながら
どんなにそれを
あいしていたか
きづかずに

  I am so lonely in my glory - except they too out there - I
looked up - those red bush blossoms beckoning and peering
in the window waiting in blind love, their leaves too have hope
and are upturned top flat to the sky to receive - all creation
open to receive - the flat earth itself.

じぶんじしんの
めいよのなかで
わたしはとても
こどくになった
- まあそれは
きょくたんだと
いうことぬきに
してみても -

みあげると
あかいはなばな
それはただ
もうもくの
あいのなか
まっている
こちらにこいと
あいずしまどを
のぞきこむ
はもおなじ
きぼうをもち
ひらたいめんを
そらにむけ
うけとることを
まっている
いきものはみな
うけとるために
ひらかれている
すいへいな
ちきゅうそれさえ



 The music descends, as does the tall bending stalk of the
heavy blossom, because it has to, to stay alive, to continue to
the last drop of joy.
The world knows the love that's in its breast as in the
flower, the suffering lonely world.
The Father is merciful.

おんがくは
かこうする
おもいはなつけ
たかくのび
かたむいた
くきのように

そうである
べきだから
いのちえるために
よろこびの
しずくいちばん
さいごまで
つづけるために

せかいはあいが
むねのなか
そこにあること
しっている

それはおなじく
はなのなかにも
あることを
しっている

くるしみずきで
こどくのせかい
それなのに
しっている

かみさまは
なさけぶかいよ



  The light socket is crudely attached to the ceiling, after
the house was built, to receive a plug which sticks in it alright,
and serves my phonograph now . . .

てきとうに
てんじょうについた
でんきコンセント
このいえが
たったあと
いりようになり
そこにある

レコードプレーヤーを
うごかしている


The closet door is open for me, where I left it, since I left
it open, it has graciously stayed open.
The kitchen has no door, the hole there will admit me
should I wish to enter the kitchen.

なんどのドアが
あいている
わたしがあけて
そのままだから

わたしがあけた
ままにしてから
じひぶかく
あきつづけている

キッチンには
ドアがない
そこのくぼみは
わたしがキッチン
はいるべきかと
かんがえたとき
こころよく
うけいれる

I remember when I first got laid, H.P. graciously took
my cherry, I sat on the docks of Provincetown, age 23, joyful,
elevated in hope with Father, the door to the womb was
open to admit me if I wished to enter.

さいしょにやった
ときのこと
おぼえてる
H・Pが
ていちょうに
わたしのどうてい
もっていった

プロヴィンスタウン
みなとにすわり
にじゅうさんさいで
たのしげで
かみへのきぼう
そのなかで
こうようしていた

せいちょうの
ドアはわたしが
はいれるように
ひらかれていた
わたしがそれを
きぼうした
ときのため


  There are unusual electricity plugs all over my house if I
ever need them..
The kitchen window is open, to admit air . . .
The telephone - sad to relate - sit on the floor - I haven't
the money to get it connected -

いえじゅうにある
つかわない
でんきコンセント
もしいつか
それをひつようと
するときのため

キッチンのまどは
くうきをいれる
ためあいている

でんわきは
- かんけいを
してしまうのは
かなしいが -
ゆかにある
つなげるかねを
まだもってない


I want to people to bow as they see me and say he is gifted
with poetry, he has seen the presence of the Creator.
And the Creator gave me a shot of his presence to gratify
my wish, so as not to cheat me of my yearning for him.


わたしはひとが
わたしをみたら
えしゃくして
かれはしの
てんさいだよと
いってほしい

かれはしゅの
そんざいを
みたんだよ

そしてしゅは
じぶんのうつった
しゃしんをいちまい
わたしにくれた
わたしのことを
よろこばそうと
わたしがかれを
したうきもちに
せいじつで
あるために


Berkeley, September 8, 1955

バークリー
1955ねん
9がつ8にち